In de media

Feest der Letteren
(28 februari 2015)

Interview onder het motto Onbedoelde Literatuur tijdens het jaarlijkse Feest der Letteren in de Bijenkorf Amsterdam.

Feest der Letteren
Bekijk hier meer foto's.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
(april 2012)

Het boek Psychologie van het boodschappenbriefje is ook verkrijgbaar via Ako, Bol en Bruna. De recensie is van NBD|Biblion:

'Een verzameling van deze analyses vind je in het boek 'Psychologie van het boodschappenbriefje'. Vol trefzekere, uitdagende en grappige pseudo-psychoanalyses én met verrassende recepten. Een aardig vormgegeven, grappig boekje dat iedereen met andere ogen naar zijn eigen boodschappenbriefjes zal doen kijken.'

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Like & Love
(26 januari 2012)

De redactie van Like & Love schrijft:

'Wat een simpel lijstje van huishoudelijke voorwerpen lijkt, heeft stiekem een diepere betekenis. Wat iemand opschrijft, hoe iemand dat doet, de woordkeuze. Een boodschappenbriefje kan veel vertellen over de schrijver. Tefke van Dijk was zo gefascineerd door de briefjes dat ze ze ging verzamelen en ontleden.'


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 Margriet
(20 januari 2012)


Margriet-redacteur Heleen Spanjaard schreef een lovende recensie op de pagina Boeken & TV.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Boekenblog
(29 december 2011)

Het Boodschappenbriefjesboek staat als leestip op Boekenblog:

'De analyses zijn niet alleen online te lezen. Nee, er is nu zelfs een heus boek. Hierin zijn naast een bloemlezing van analyses op de site, tientallen nieuwe briefjesanalyses opgenomen. Zoek je nog een leuk verjaardagscadeatje voor je moeder; dan weet je nu wat je moet kopen. Het boek kost maar een tientje.'

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Passionate magazine
(18 september 2011)

Hanneke Hendrix schreef een stuk over Psychologie van het boodschappenbriefje:

'Tefke van Dijks fascinatie ontstond eigenlijk gewoon door het eerste boodschappenbriefje waarbij ze nieuwsgierig werd naar de mens achter dat briefje. Zoals met veel fascinaties liep de nieuwsgierigheid een beetje uit de hand en zijn er ondertussen een website met op moment van schrijven bijna driehonderd analyses van boodschappenbriefjes en een boek gerealiseerd.'

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Dagblad van het Noorden
(10 september 2011)





















Psychologie van de koude grond, noemt ze haar bespiegelingen. "Maar daar is toch niets mis mee? Ik trek geen conclusies vanuit wetenschappelijke hoek, maar probeerme een beeld te vormen van de persoon achter het boodschappenbriefje. Ik bestudeer de tekst, de toevoegingen, het soort papier. Dan zie je ook veel meer." Het resultaat is vaak even verrassend als grappig. Met soms fraaie vondsten.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Libelle, column Babette van Veen
(10 september 2011)














Voor haar column in Libelle 37 analyseerde actrice en zangeres Babette van Veen haar eigen boodschappenbriefje en vergeleek haar bevindingen met de analyse van Tefke van Dijk (briefje #270).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
ELLE Eten
(3 juni 2011)
















ELLE Eten is een culinaire lifestyle glossy die niet alleen over koken gaat. Het magazine is een informatieve food glossy, die even glamourous als toegankelijk is. In nummer 3 van 2011 een kort interview met Tefke van Dijk over Psychologie van het boodschappenbriefje.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Luxity
(30 mei 2011)
















De focus van Luxity ligt op het brengen van zoveel mogelijk journalistiek onafhankelijke, onderhoudende en als het even kan spraakmakende artikelen over deze snelgroeiende regio Arnhem-Nijmegen. In het nummer van eind mei staat Psychologie van het boodschappenbriefje op de boekenpagina.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Radio Apeldoorn
(21 mei 2011, 13:30 uur)

Elke zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur live op Radio Apeldoorn: Zaterdagmiddagmix, een mix van leuke actualiteiten, live interviews en sportflitsen. Vanmiddag praten Chantal Zwaag en Rob Bloem met Tefke van Dijk over boodschappenbriefjes.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Flow magazine
(19 mei 2011)

Astrid schrijft op het blog:

'Ben ik de enige die achtergelaten boodschappenlijstjes in boodschappenkarretjes lees en dan gaat bedenken van wie het was? En op de loopband bij de kassa lekker meekijkt wat de persoon voor me inkoopt? Voor supermarktgluurders zoals ik is er nu het superleuke boek De psychologie van het boodschappenbriefje. Vol gevonden briefjes, die worden becommentarieert.'

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Personality matters
(13 mei 2011)















Debbie Bernasco interviewde Tefke van Dijk voor haar blog:

‘Je eerste boek Psychologie van het boodschappenbriefje betitelen. Dan moet je óf een goed verhaal hebben óf een flinke dosis fantasie bezitten. Om het antwoord op deze vraag te achterhalen en het een en ander rond dit aparte boek te bespreken toog ik vorige week naar hotel Manna in Nijmegen om auteur en Twitterkennis Tefke van Dijk te interviewen (@TefkevD). De cover van het boek gemaakt door kunstenaar Marlieke Overmeer en de vormgeving smart en sexy uitgevoerd was ik vooraf in ieder geval al diep onder de indruk.’
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Distrifood
(7 mei 2011)

Onafhankelijk nieuwsblad voor supermarkten.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Radboud Universiteit, nieuwssite
(28 april 2011)

Extra baan door boodschappenbriefjes

Een fascinatie ontstaan door één boodschappenbriefje groeide uit tot een website met inmiddels 135 analyses van boodschappenbriefjes en een boek dat vanavond wordt gepresenteerd in boekhandel Selexyz dekker v.d. vegt. VOX- en nieuwssiteredacteur Tefke van Dijk heeft er een extra baan bij gekregen. ‘Het is druk en vermoeiend, maar bovenal heel erg leuk.' In de maand mei exposeert ze in De Refter.

Vanmorgen was ze op de radio 3FM bij Giel en bij Omroep Gelderland, eerder deze week stond ze met een groot artikel in De Gelderlander en ook andere media hangen aan de lijn. ‘Tja, het is een uit de hand gelopen hobby geworden', verzucht Van Dijk. Het begon afgelopen zomer, toen ze in een supermarkt in Drenthe in een winkelwagentje een boodschappenbriefje vond. ‘Een briefje op een enveloppe geschreven, met de naam Lemstra. Die Lemstra had kippenpoten en Grolsch bier op de lijst staan. Bij mij kwamen allerlei vragen op: wie is die Lemstra, heeft hij kippenpoten gegeten en er een Grolsch biertje bij gedronken, en waarom?' Later vond ze in haar woonplaats Nijmegen ook een briefje, waarna de verzameling snel groeide. ‘Bij een training nieuwe media kregen we als opdracht om een site te maken. Daar heb ik mijn boodschappenbriefjes opgezet. Collega's gaven vervolgens de tip om ze te analyseren.'

Boek
Via social media, maar ook via collega's van de Radboud Universiteit stroomden de briefjes binnen. Zo zaten er vanmorgen twaalf briefjes in haar postbak, via interne post verstuurd. En op Twitter kwam ze in contact met Marloes Morshuis, die recepten ging maken op basis van de briefjes. De recepten, briefjes en analyses zijn gebundeld in het boek ‘Psychologie van het boodschappenbriefje', dat vanavond in boekhandel dekker v.d. vegt wordt gepresenteerd. Vanaf volgende week is er in de Refter een expositie met posters van briefjes en recepten.

Twee banen
Inmiddels heeft Van Dijk driehonderd briefjes in haar bezit, waarvan de helft dus nog niet geanalyseerd is. Veel werk te doen, is dat een beetje te combineren met haar werk bij VOX en de nieuwssite? ‘Het is te combineren, maar ik heb momenteel wel echt twee banen, ben tot laat in de avond druk. Waar dit gaat eindigen? Eigenlijk is het uitbrengen van dit boek al een hoogtepunt en ik ben benieuwd wat er allemaal nog meer gaat gebeuren!' /Tim de Hullu

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Foodies magazine
(28 april 2011)

Redacteur Janneke schrijft op het
blog:

‘Deze Tefke is nieuwsgierig naar de mensen achter boodschappenbriefjes. Wie zijn ze, wat willen ze eten en waarom schrijven ze de briefjes zoals ze ze schrijven? De manier waarop iemand zo’n briefje schrijft zegt iets over die persoon, de psychologie van het boodschappenbriefje. Na wat gegoogle blijkt dat Tefke niet alleen een boek heeft geschreven vol pseudopsycho-analyses van de boodschappenbriefjes, maar ook dagelijks
haar website update met een nieuw boodschappenbriefje inclusief analyse. De briefjes ontvangt ze inmiddels uit het hele land. En omdat boodschappenbriefjesmakers meestal iets willen gaan koken, besloot Marloes Morshuis recepten te schrijven met de ingrediënten op de boodschappenbriefjes. Een aantal recepten zijn opgenomen in het boek, andere vind je terug op de website.’

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Radio Simone FM
(28 april 2011, 16:45 uur)

Simone FM is het regionale commerciële radiostation van Noord- en Oost-Nederland, te ontvangen in nagenoeg heel Groningen en Drenthe en het Noord-Oosten van de provincie Friesland en Overijssel. Aan het einde van elke werkdag hoor je van 16.00 uur tot 19.00 uur Typisch Anton. Anton ondersteunt je tijdens de laatste uren van je werk en de avondspits. Vanmiddag praat hij met Tefke van Dijk over de psychologie van het boodschappenbriefje.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
3fm, Giel
(28 april 2011, 7:45)

Giel Beelen verrast zichzelf en praat zes minuten lang over boodschappenbriefjes.

Een kort fragment:


Psychologie van het boodschappenbriefje, voor wie is dit boek leuk?
‘Ik denk voor
mensen die van psychologie houden, ik denk voor mensen die van koken houden en ik denk voor mensen die boodschappenbriefjes schrijven. Dus dat is een vrij brede categorie wel.'

Met na
me de mensen die van boodschappenbriefjesschrijven houden, dat is natuurlijk een grote categorie.
‘Ik doe het zelf niet, hoor. Ik weet niet of jij boodschappenbriefjes schrijft?’

Nee. Ik laat
me graag volledig verrassen door wat ik zie en dat is ook een slecht teken vaak. Eigenlijk weet ik wel dat ik er meer over na zou moeten denken.

Goeie
morgen, Giel.

Luister
hier het item terug.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Omroep Gelderland, Goedemorgen Gelderland
(28 april 2011, 7:10 uur)

Presentatrice Corine van Dijk praat
met Tefke van Dijk over hoe een boodschappenlijstje tot een boek leidt. Volgens de website is Goedemorgen Gelderland een 'het radio-ontbijt waar alles in zit'.

Een kort frag
ment:

Het zijn heel verschillende lijstjes. Wat zegt dat nou over ie
mand?
‘So
mmigen zijn heel geordend, op looproute in de winkel. Anderen strepen alles door of zetten kleine scheurtjes als ze het hebben gehaald. […] Je kunt daar dan van alles bij bedenken hoe iemand dan is. Of iemand perfectionistisch is of heel chaotisch.'

Tot en
met dat iemand een spannend afspraakje heeft ’s avonds?
‘Ja, soms staat er heel persoonlijke informatie op. Ik kom 06-nummers tegen of pincodes. Die maak ik altijd onherkenbaar voordat ik ze op de site zet. […] Ik zie ook briefjes die voor anderen worden gemaakt. Met een duidelijke opdracht: je moet dat halen, en dan niet die variant, maar die variant. En als je het niet weet: bel me dan. Dat staat er ook allemaal op. Het geeft een leuke inkijk in de mens.'
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
TV Nijmegen1
(27 april 2011)

Voor de dagelijkse uitzending een item over de Psychologie van het boodschappenbriefje.


Kijk hier het fragment terug.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Dagblad De Gelderlander, Nijmegen
(27 april 2011)

Highlight op de voorpagina en artikel op de volgende pagina: het verhaal achter het boek
Psychologie van het boodschappenbriefje.

'Het is een klein boekje, 70 pagina's, maar alleraardigst, en handzaam. De kattebelletjes zijn vermakelijk, want ze vertellen ook over de persoon die ze geschreven heeft, niet zelden ook van de persoon die ze schreef voor degene die de boodschappen daadwerkelijk moest doen. Ze heeft briefjes opgenomen en van commentaar voorzien die zeer minimalistisch zijn, maar soms ook tot achter de komma beschrijven welke speciale producten meegebracht moeten worden. [...] Tefke van Dijk rekent zichzelf geen enkele psychologische kennis toe. Haar beschrijvingen van de briefjes raken aan de borrelpraat, ze zijn amusant, licht spottend.'

Lees
hier het hele artikel.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Omroep Gelderland, Vandaag de dag
(19 april 2011)

Presentatrice Anneke Jonkers praat
met Tefke van Dijk over het verhaal achter Psychologie van het boodschappenbriefje. Vandaag de dag is een Gelders radioprogramma 'over zaken die het leven boeiend maken, met achtergronden van het nieuws en gesprekken met mensen die iets te vertellen hebben'.

Een kort frag
ment:

Kun jij nog gewoon boodschappen doen?
'Nee, ik ga briefjes verza
melen. Ik vind het leuk om te merken dat ik meerdere mensen aan een verslaving heb geholpen, die kunnen ook niet meer normaal boodschappen doen. Soms moet je oppassen dat je niet allemaal wagentjes los gaat maken voor dat ene briefje waarvan je denkt: die MOET ik hebben.'

Is het een hobby of wordt het al
meer een verslaving?
'Het is een uit de hand gelopen hobby, nog geen verslaving. Het leeft wel heel erg bij
mij, maar ook bij mensen in mijn omgeving. Ik krijg heel veel briefjes aangeleverd.'

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Vegatopia.com, rubriek Wat lazen we deze maand
(eind
maart 2011)

Wat vertelt je boodschappenbriefje over je geestelijke toestand? Heel veel, blijkt uit de site
Boodschappenbriefjes, waarop iedere dag een nieuwe pseudo-psychoanalyse verschijnt. Drink je chocomeltjes en sinasjes dan ben je vast een relaxed mens en schoolkoekies, broodjes met kaas, hagelslag en pasta(choco) wijzen op een burgerlijk bestaan.Wat zou Freud eigenlijk maken van al die spelfouten op de briefjes?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Interne nieuwsbrief Radboud Universiteit, rubriek Na 17:00
(eind maart 2011)

Naa
m: Tefke van Dijk (35)
Functie: Redacteur VOX
Bezigheid na vijven: Boodschappenbriefjes

"In de zo
mer van 2010 stond ik op een camping in Drenthe. In een winkelwagentje van de supermarkt vond ik toen een boodschappenbriefje. Zoals de meeste mensen ben ik dan nieuwsgierig wat daar op staat. Behalve boodschappen zoals koffiepads, koffiemelk, bier en wijn stond er ook een naam op het briefje: Lemstra. Dat intrigeerde me, het boodschappenbriefje kreeg hiermee in zekere zin een gezicht, een achtergrond. Ik besloot het briefje mee te nemen.

Niet veel later vond ik bij het verlaten van een kroeg in Bottendaal een tweede boodschappenbriefje. Dat vond ik toch wel grappig en ik besloot ter plekke o
m een verzameling te beginnen. In eerste instantie gewoon zonder doel. En al spoedig had ik een aardig stapeltje bij elkaar.

Toen ging ik voor
mijn werk bij VOX een training Nieuwe media volgen. Eerste opdracht: maak een fictieve website. Nou, toen kwamen die boodschappenbriefjes goed van pas. Ik maakte een fictieve Googlesite, plaatste daarop foto's van mijn eerste briefjes en voorzag die van eigen redactioneel of pseudo-psychologisch commentaar.

Als snel kreeg ik veel enthousiaste reacties van anderen (en ook door hen gevonden boodschappenbriefjes). Ik ging
mijn site daardoor steeds meer zien als een soort social-media-experiment en ging zoeken naar verdere mogelijkheden. Ik zette mijn oefensite om in een echte site en maakte die interactief: http://www.boodschappenbriefjesonline.nl/. Mensen konden nu ook reageren op mijn analyses, die reacties komen ook op de site.

Via twitter
meldde zich iemand die recepten wilde maken op basis van de ingrediënten op de boodschappenbriefjes, die briefjesrecepten staan nu ook op de site. Ik heb verder de mogelijkheid toegevoegd om briefjes te kopen, ingelijst voor tien euro. De opbrengst gaat naar de Voedselbank.
Het voorlopige hoogtepunt: binnenkort verschijnt het boek Boodschappenbriefjespsychologie, een bundeling van oudere en nieuwe boodschappenbriefjes, compleet met foto's, analyses, recepten en een handleiding Boodschappenbriefjeslezen. Ook dat is een leuke spin-off van deze zo onschuldig begonnen hobby: behalve het bouwen van een website heb ik ook geleerd wat er allemaal bij komt kijken om een boek te maken. Het boek zal vanaf mei voor maximaal een tientje te koop zijn. Voorinschrijven kan via de website. Mede op basis daarvan bepaal ik de oplage en de definitieve verkoopprijs."


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tijdschrift Esta
(begin februari 2011)
 


Huis-tuin-en-keuken-psychologie
Achtergelaten boodschappenlijstjes in de winkelwagen, ook dat kan een verza
meling worden. Tefke van Dijk spaart ze en op haar blog laat ze er vrolijk psychologische analyses op los.