20121030

Eén briefje, twee analyses

Eén boodschappenbriefje geanalyseerd door twee personen: wat levert dat op, wilde gastanalist Marisha Maas weten. We namen de proef op de som en analyseerden allebei dit briefje:


Lees hieronder beide analyses en ontdek de overeenkomsten en verschillen.

Verleidingstruc, door Marisha Maas

Dit briefje getuigt van een georganiseerde en gastvrije persoonlijkheid: deze vrouw (mannen schrijven noch netjes noch geordend, toch?) wil haar gast iets sjieks voorzetten. Zalm dus, en als toetje naar ik vermoed een tiramisu, of ander 'dessert van stand'. Wellicht in een poging de jongen waar ze een oogje op heeft te verleiden – per slot van rekening gaat de liefde van een man door de maag. Maar ’t is niet dat ze het breed heeft. Want de hoeveelheden benodigde ingrediënten zijn precies en strak afgepast: 50 gram chocolade, en één sinaasappel. En mochten de boodschappen onverhoopt toch nog te duur uitvallen, dan maar lange vingers in plaats van madeirakoekjes – daar kan het ook wel mee. De goedkopere producten 'rookworst en appelmoes' staan niet voor niets afgescheiden van de sjiekere 'zalm'; die zijn voor haarzelf bedoeld, niet voor haar gast. Want na deze culinaire uitspatting moet ze het wel even wat zuiniger aandoen. Kortom, deze vrouw gunt haar gast het beste – binnen haar beperkte mogelijkheden. Een vrouw met het hart op de goede plaats dus – en een goede smaak!


(Schoon)mama, door Tefke van Dijk

Oei. Mama komt langs. Dan wil je indruk maken, het maakt niet uit hoe oud je bent. Of nog erger: schoonmama komt eten! Enfin. Toptoetjes doen het altijd goed. Dus probeer je haar op te tillen met een hemelse tiramisu. Nu maar hopen dat de winkel madeirakoekjes heeft. Anders moet je het met lange vingers doen. Armoe. Echt alles moet kloppen vanavond. Met dit toetje zit je wel goed. Maar help! Wat trek je aan? Ga je in het wit of bont?

1 opmerking:

  1. Hoe zwerfafval een bron van inspiratie en plezier kan vormen! Erg leuk, Tefke - jouw analyses. En ook dat ik me er ook een keer aan mocht wagen!

    BeantwoordenVerwijderen