20220608

Boodschappenbriefjes analyseren in 8 stappen


Een goede analyse van een boodschappenbriefje maken, pseudo-psychologisch of verhalend, is een vak. En een vak kun je leren, al is enige aanleg mooi meegenomen. Heb je ambities? Lees hieronder 8 tips voor beginnende boodschappenbriefjesanalisten.

  1. De eerste indruk. Hoe kom je aan het briefje? Heb je hem van een bekende gekregen? Schakel dan alle voorkennis uit. Lukt dat niet? Moeilijk om in het hier en nu te komen? Volg dan eerst een spoedcursus mindfulness. ;) 
  2. De vindplaats van het briefje kan relevant zijn, maar is dat zelden. Houd de plaats in gedachten als je die weet, voor het geval dat.
  3. Voel het papier, ruik er misschien even aan. Is het briefje vuil? Overreden door winkelwagentjes? Is ’ie verkreukeld of zelfs gescheurd? In de keuze van het papier en de kleur van de pen zit bijna altijd een verhaal. Helemaal als het een trouw- of rouwkaart is. Of een recept voor de apotheek…
  4. Kijk naar opvallende woorden, die je zelf niet gauw gebruikt. Waarom vallen die op? Je stuit soms op geniale vondsten, zoals schoolkoekies of afwasdruiprekding. Ze vormen vaak aanleiding voor een analyse of verhaal.
  5. Spelfouten zie je vrijwel altijd. Als beginner kun je daar eenvoudig mee uit de voeten, maar voor gevorderden geldt: dat is té gemakkelijk scoren. Champignons (champions) blijkt nu eenmaal een lastig woord om te spellen.
  6. Staat er een naam, logo of internetadres op het briefje? Zoek ze op via Google en associeer met het resultaat. Waar doet het je aan denken?
  7.  Sluit je ogen. Zie de schrijver van het briefje voor je. Is het een man of vrouw? Oud of jong? Wat voor leven leidt de boodschapper? Wat voor gedachten heb je bij de persoon? Laat het gebeuren.
  8. Begin met schrijven. Het eerste woord is het moeilijkst. Als dat eenmaal op papier staat, volgt de rest vaak vanzelf. Schrijf zoveel mogelijk over een briefje, schrappen kan altijd nog. Voor mensen die schrijven lastig vinden: probeer het eerst te vertellen aan iemand. Als je het opschrijft zoals je het vertelt, kom je vanzelf tot een goed verhaal.

Succes met analyseren! En niet vergeten: veel oefenen.

Wil je er zelf nog wat wijzer van worden, bedenk dan: de analyses zeggen meer over jou dan over de (vaak onbekende) boodschapper. ;)

Tefke van Dijk
Boodschappenbriefjesanalist

 PS: Deze blog is geschreven voor de Dag van het Boodschappenbriefje.


1 opmerking: