20110707

Briefje #205: Calvados feestmaal

Gastanalyse no. 6 van Hendrik-Jan de Wit, voor de 200briefjes-jubileumweek.

Groot raadsel, dit boodschappenbriefje: calvados met iets onleesbaars erachter. Kaart? Calvados is een sterk drankje. Wat een Calvados kaart is, weet ik niet. De salie, plak serano en een knijphoning? Ik weet al op voorhand dat als ik met dit briefje op pad zou gaan er wel wat verkeerde producten mee terug zouden komen. De dubbele koekjesbestelling zou zeker wel komen, net als de zoute koekjes. Bonne Maman zegt mij wel iets, maar ik weet niet of het een toetje is. Nooit gegeten. Een culinair wonder spreekt wel in dit boodschappenlijstje. Iemand die de keuken beheerst. De lijnen op dit briefje intrigeren mij. Ze scheiden de bestelling in partjes. Aangesneden als een varkenshaasje. De kleine zeempjes eruit en dan braden maar. Beetje limoen erbij. Een beetje boursin voor het romige sausje. Aardappels bakken tot een bruin korstje ze bedekt en aan tafel. De peterselie bovenop maakt het helemaal tot een feestmaal. Maar die calvados. Daar zit een kronkel. Het is het eerste waar de samensteller van deze lijst aan dacht. Ik kan alleen denken aan een dronken Bassie die telkens ‘Dos calvados’ bestelde op een terrasje. Het waren pannekoeken met veel sterke drank erin. Voor hem een feestmaal. Doe mij dat varkenshaasje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten